Новаторско проучване показва, че новородените са способни да различат звуците на родния език на своите родители и чужд език едва часове след като са родени. Преди това изследователите са считали, че бебетата не не могат да разпознават езиковите различия дълго време след като са напуснали майчината утроба.
На учените отдавна е известно, че механичното и познавателното “оборудване” за чуване при неродените бебета се развива едва около 30-тата седмица, тоест около петия месец. Това, което изследователите не знаеха – и това, което новото проучване показва – е че неродените бебета използват своя слух, за да уловят звуците от езика на своята майка в периода поне от последните 10 седмици, преди да се родят. И от особена важност, казват изследователите, са звуците на гласните в речта на майката.
“Майката има първостепенно значение при влиянието върху мозъка на детето”, казва Патриша Кул (Patricia Kuhl), съавтор и ко-директор на Института за обучение и мозъчни науки при Вашингтонския университет (Institute for Learning & Brain Sciences at the University of Washington). “Гласните звуци в нейната реч са най-силните единици и фетусът приковава вниманието си на тях.”
По-ранни изследвания показват, че бебетата влизат в света вече екипирани по такъв начин, че бързо да започнат да различават звуците на родния език спрямо чуждите езици още в първите месеци от живота. Досега, обаче, изследователите не можеха представят пряко доказателство дали бебетата са способни да приемат и усвояват звуците на своя роден език още докато са в утробата.
“Това е първото изследване, което показва, че фетусите учат пренатално за характерните звуци от речта на езика на майката”, обяснява Кристин Муун (Christine Moon), преподавател по психология в Тихоокеанския Лутерански Университет в Такома, Вашингтон (Pacific Lutheran University in Tacoma, Washington) и водещ автор на проучването. “Това изследване премества измеримия резултат на усвояването на звуци от речта от шестмесечна възраст до възраст непосредствено преди раждането.”
За да проверят способността на бебетата да разпознаят своя роден език, изследователите изпитват теорията си с четиридесет бебета в Такома, Вашингтон и Стокхолм, Швеция. Бебетата са на възраст от около 30 часа след раждането, половината – момчета, половината – момичета. Изследователите възпроизвеждат звуци на гласни както от собствения роден език на бебетата, така и от чужди езици, и след това измерват тяхната запознатост със звуците с помощта на биберони, които са свързани с компютри. Изследователите обясняват, че засмукването на биберона служи като мярка дали те разпознават определени звуци, съответно по-дългите и по-къси засмуквания показват незапознатост и запознатост.
Екипът открива, че и шведските, и американските бебета смучат по-дълго бибероните си, когато чуят чуждестранен гласен звук, спрямо звуците на техния собствен език, като показват, че разпознават езика на своята майка, но не и другия език.
Екипът подчертава факта, че новородените бебета са “попивателни гъби” спрямо ученето и те мислят, че разбирането как те възприемат новата информация може да осигури нови прозрения как евентуално да се помогне на обучаващите се хора от всички възрасти.
“Искаме да знаем каква магия използват те в ранното си детство, която възрастните не могат да използват”, казва Кул. “Не можем да изхвърлим на боклука това ранно любопитство.”
Доклад от изследването на екипа ще бъде публикуван в идния брой на списание Акта Педиатрика (Acta Paediatrica).
Източник: redOrbit Staff & Wire Reports – Your Universe Online
Оригинал: http://www.redorbit.com/news/science/1112756334/babies-learn-language-in-womb-010213/
Превод: Михаил Матеев за Сдружение “Избор за Живот”
Снимка: Photos.com